Over Ons

In 1985 werd in Nieuwkoop de eerste hospicewoning van Nederland geopend. Sinds die tijd is de Stichting Hospicegroep Alphen aan den Rijn Nieuwkoop uitgegroeid tot een professionele organisatie die drijft op de inzet van ruim honderd vrijwilligers. De Hospicegroep is aangesloten bij de VPTZ, de landelijke koepelorganisatie voor palliatieve, terminale zorg.

Missie en Visie

Als vrijwilligersorganisatie biedt de Hospicegroep aanvullende zorg en ondersteuning in de laatste levensfase, bij de mensen thuis of in één van onze hospicewoningen. De huiselijke sfeer en de persoonlijke aandacht zijn onze grootste kracht. Onze vrijwilligers worden goed opgeleid en begeleid om dit werk te doen en stemmen hun inzet af op de wensen van de gast. Een goede samenwerking met medische en verpleegkundige zorgverleners is een eerste randvoorwaarde voor de aanvullende zorg die wij bieden. Met elkaar proberen wij bij te dragen aan een waardevolle laatste levensfase, zowel voor onze gasten als hun naasten.

Organisatie

De Hospicegroep bestaat uit een bestuur, een manager, coördinatoren en vrijwilligers. De dagelijkse leiding is in handen van Sacha Lefeber. De coördinatie van de zorg voor onze gasten en de aansturing van vrijwilligers vallen onder de verantwoordelijkheid van onze coördinatoren: Arja de Boer, Petra van Geen, Suzan Vink en Wilrieke Wildeman. Dit team wordt ondersteund door drie coördinatoren van de bereikbaarheidsdienst: Marijke Huitema, Diana van der Laan en Corinte Sassen. Ellen Vermeij verzorgt de administratieve ondersteuning van het team.

Er zijn ruim honderd vrijwilligers aangesloten bij onze stichting. Aan de Hospicegroep is ook een huisarts, Tjada Buikema, als medisch adviseur verbonden. Voor de verpleegkundige taken werken we nauw samen met de thuiszorgorganisatie ActiVite. Dankzij deze goede samenwerking zijn alle gasten, ongeacht herkomst of woonplaats, in beide hospicewoningen verzekerd van professionele zorg.

Het bestuur telt vijf leden: voorzitter Heini Withagen, penningmeester Jaap Bruijnen, secretaris Patricia Hoogervorst en algemeen bestuursleden Koosje de Koeijer en Pien Schrama.

Historie

In 1985 werd het Bijna-Thuis-Huis aan de Fleurstraat in Nieuwkoop in gebruik genomen. Destijds was het de eerste hospicewoning in Nederland en zelfs de landelijke pers besteedde daar uitgebreid aandacht aan. Het Bijna-Thuis-Huis was eerst eigendom van Stichting Joyce Tol Fonds, en in 2016 hebben wij de woning in eigen beheer kunnen overnemen. In 2017 werd het huis officieel omgedoopt tot het Elisabeth Kübler Ross-huis, naar de grote pionier op het gebied van stervensbegeleiding en rouwverwerking.

In Alphen aan den Rijn waren onze vrijwilligers eerst alleen in de thuissituatie actief. In 2005 kregen wij de beschikking over een tweekamerappartement in Serviceflat Driehoorne en in 2011 namen wij onze intrek in de woning aan de Berkenstraat. Vanaf juni 2019 bieden wij de laatste zorg in onze nieuwe woning aan de Lupinesingel.

Over de geschiedenis van onze stichting, de ontwikkelingen in onze woningen en de ervaringen van vrijwilligers en cliënten leest u meer in onze jubileumuitgave uit 2017.